VIISI VINKKIÄ ULKOMAINOKSEN SUUNNITTELUUN

27.10.2017

Ulkomainonnan suunnittelu

Suurimmat virheet ulkomainoksen suunnittelussa syntyvät tilanteessa, jossa mainos suunnitellaan alusta loppuun työpöytäympäristössä. Parasta on ottaa printti ja tehdä niin sanottu käytävätestaus: jos näet mainoksen 3–5 metrin päästä, näkyy se yleensä myös ulkona. Kuva: Pixabay.

 

Tehokkaan ulkomainoksen suunnittelu voi vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta toimiva lopputulos vaatii aina tarkkaa suunnittelutyötä.

 

Mainosta suunnitellessa kannattaa muistaa, että ulkomainonnassa erottuu parhaiten yksinkertainen, mutta näyttävä ratkaisu. Tässä Infobasen vuosien kokemuksella hyväksi havaitut vinkit ulkomainoksen suunnitteluun:

  1. Pysy uskollisena brändisi ilmeelle. Hyvin suunniteltu ulkomainos noudattaa brändin graafista ilmettä. Koko ketjun sosiaalisesta mediasta ulkomainontaan tulee olla harkittu ja kokonaisuutta tehostava, jotta brändisi on helppo tunnistaa.
  2. Muista selkeys ulkoasussa ja väreissä. Ulkomainoksen on tarkoitus näkyä kaukaa, joten liian pieniä yksityiskohtia kannattaa välttää. Myös väreissä yksinkertaisuus on tehokkain valinta. Parhaiten toimivat toisistaan erottuvat väriyhdistelmät, kuten keltainen ja musta, punainen ja valkoinen sekä sininen ja valkoinen.
  3. Pidä viesti lyhyenä ja ytimekkäänä. Olipa ulkomainoksesi tarkoitus ohjata asiakkaasi liikkeesi luo tai muistuttaa olemassaolostanne, kannattaa viesti kohdentaa mahdollisimman tarkkaan. Vähemmän on enemmän tässäkin.
  4. Ota koko tila käyttöön. Suunnittele mainos koko mainostilan täyttäväksi ja käytä tekstissä mahdollisimman isoa kirjasinkokoa. Liian pieni teksti ei näy kauas.
  5. Pidä ohjenuorana tulitikkuaskia. Vanha viisaus kuuluu: jos mainoksen pysyy lukemaan etäältä tulitikkuaskin kannesta, toimii se myös ulkomainoksena.

Infobasen aineisto-ohjeet ulkomainoksen suunnitteluun löydät täältä.

Aiheet: ulkomainonta, ulkomainoksen suunnittelu, suunnitteluvinkit

Infobase Towers Oy on yritys- ja teollisuusalueiden sekä kauppakeskusten ulkomainontaan erikoistunut 100 % suomalainen yritys.

  

Tags: